پک هاوس : تولید تامین و بسته بندی مواد شیمیایی

صنایع استفاده از پساب و بازچرخانی آب را جدی بگیرند

صنایع استفاده از پساب و بازچرخانی آب را جدی بگیرند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: باید استفاده از پساب در صنایع بیش از گذشته مدنظر قرار گیرد.

 

به گزارش پک هاوس به نقل از ایسنا , یوسف یوسفی ۲۰ آذرماه ۱۴۰۲ در همایش سالانه پژوهش و فناوری شرکت پالایشگاه نفت امام خمینی(ره) شازند در خصوص پروژه تولید کوک سوزنی، اظهار کرد: این پروژه در اقتصاد کشور بسیار تاثیرگذار است، اما باید از نظر زیست محیطی و اثرات این پروژه برای منطقه، تحقیقاتی صورت گیرد هرچند که سازمان محیط زیست به دلایل مختلف و از بعد اجرایی با پروژه مخالف است.

 

وی در خصوص استفاده از پساب، گفت: لازم است که موضوع استفاده از پساب و بازچرخانی آب در صنایع را از پالایشگاه شازند آغاز کنیم و با توجه به کمبود منابع آبی و افت سطح آب های زیرزمینی استفاده صنعتی از پساب را با جدیت مدنظر داشته باشیم.

 

یوسفی افزود: با پیگیری های انجام شده و استفاده از ظرفیت قانون جهش تولید دانش بنیان و اخذ مالیات از صنایع فرصت های بسیاری در حوزه فناوری ایجاد شده است، ولی جای استفاده از این فرصت ها همچنان بسیار است.

 

وی با اشاره به فرصت های دانشگاهی که در اختیار صنعت است، گفت: دانشگاه اراک، دانشکده محیط زیست و دانشکده کشاورزی دارد و می توان در تعامل دانشگاه و صنعت و حضور دانشجویان در صنایع، مباحث زیست محیطی و کشاورزی را نیز یادآور شد.

 

در این همایش رضا سرایی مدیرعامل شرکت ماشین سازی اراک نیز اظهار کرد: پژوهش، کوششی برای پیدا کردن راهکاری برای رفع مشکلات و راهی برای گسترش مرزهای دانش است تا ضمن تولید دانش، مسیر توسعه دنبال شود.

 

وی گفت: در سال های گذشته قوانین خوبی جهت توسعه پژوهش در کشور تدوین شده و همکاری مشترک بین صنعت و دانشگاه شکل گرفته است و این تعامل به توانمندی نیروی انسانی ختم شده است.

 

البته هنوز در صحنه صنعتی کشور با چالش هایی در مسیر توسعه پرشتاب روبرو هستیم. سرایی گفت: ماشین سازی اراک عمری ۵۶ ساله دارد، ۵۰ سال پیش تمام امکانات و تجهیزات از خارج وارد می شد، اما با فعالیت ماشین سازی، این شرکت طراحی و ساخت تمامی تجهیزات پالایشگاهی و پتروشیمی و نیروگاهی را انجام می دهد و حتی طی دو سال اخیر تجهیزات فرآیندی پتروشیمی ها در ماشین سازی تولید و حتی اولین راکتور تولیدی در کشور، توسط ماشین سازی در عسلویه نصب شد.

 

چهارمین تجهیز صنعتی جهان در حوزه فولاد در ماشین سازی تولید شده و در مسیر کرمان است، برج ۱۳۲ متری با وزن ۱۸۰۰ تن با قطر ۱۰ متر که از تجهیز اروپایی آن سنگین تر و پیجیده تر است در حال نصب در عسلویه است.

 

وی تصریح کرد: همانطور که در حوزه دانش و مدیریت صنعتی نقص هایی وجود دارد در حوزه مدیریت پژوهشی نیز چالش هایی وجود دارد، هنوز در کشور این توان وجود ندارد که پژوهش به شکل ساختارمند و سازمان یافته در بنگاه های اقتصادی و مراکز علمی فعال شود.

 

مدیرعامل ماشین سازی با تاکید بر اینکه هنوز در علم ساختار عقب ماندگی داریم، گفت: اینکه به دنبال سازماندهی مسائل پژوهشی هستیم امر بسیار خوبی است، اما این حوزه باید ساختارمند شود و حتی برای ساختارمند شدن پژوهش، نیازمند تحقیقات و پژوهش هستیم تا بتوانیم از ظرفیت های مطلوب کشور برای توسعه پایدار استفاده کنیم.

 

وی گفت: ماشین سازی با همه توان مهندسی، مرکز علمی و کاربردی و واحد تحقیق و توسعه، در حال تلاش برای ساختارمند کردن حوزه پژوهش است. در واقع باید مدیریت واحدهای تحقیق و توسعه نیز به موضوعی تحقیقاتی توسط پژوهشگران دنبال شود.

 

در این همایش قرارداد طراحی و ساخت ربات ضخامت سنج خوردگی دیواره مخازن ذخیره به روش آلتراسونیک با یک شرکت دانش بنیان و قرارداد همکاری با دانشگاه اراک نیز منعقد شد. در پایان از تعدادی پژوهشگر تجلیل شد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.